Mødedeltagere:
Anders Møllegård, Chris Rendboe, Søren Laugesen, Torben Arvad, Søren Trolle, Henrik Louring, Rasmus Wermuth Jensen, Kenneth Hermansen, Tina Frisch Karstensen (ref.)
1. Velkomst
Velkomst ved Anders Møllegård og præsentation af Rasmus Wermuth Jensen, ny chef for Trafik, vej og ejendomme.
2. Status på projektet:
”Bølgen”
Der skal afholdes et møde med skaterne med henblik på afklaring af skatebane på ”Bølgen.”
Eng- og Strandhusene
Er afleveret 12/8-2024 - Udbedring af mangler pågår. Der har været nogle fejl i gulvene.
Indvielse af grejbank til Naturvejlederne og busser til området 15. august med besøg af Egetræet i Ejby og Nørre Aaby Skole.
Kystdirektoratet
Projektet har været i høring frem til 16. august – Der var indkommet 2 høringssvar fra Miljøministeriet. Med baggrund i de indkomne høringssvar har Kystdirektoratet sendt spørgsmål videre til Middelfart Kommune d. 22. august. Middelfart Kommune har den 27. august fremsendt vores bemærkninger til de indkomne høringssvar. Vi har spurgt efter status, og har modtaget nedenstående svar fra Kystdirektoratet d. 13. september.
”Det korte og korrekte svar er, at vi modtog dine bemærkninger den 27. august og vi har endnu ikke haft mulighed for at gennemgå det fornyede materiale. Det forventes dog at ske i slutningen af september, og medmindre dette giver anledning til yderlig fra vores side, så forventes der også en afgørelse i løbet af oktober.”
Vi håber på svar/tilladelse fra Kystdirektoratet medio oktober 2024. Når tilladelsen er givet, er der 4 ugers klagefrist.
Torben fra Havbadet spurgte ind til, om det er muligt for at begynde at søge byggetilladelse mens klagefristen løber. Det vil være en mulighed, selvfølgelig med den risiko, at det ikke er den endelige tilladelse der foreligger.
3. Wayfinding
Kort med placering af wayfinding blev vist. Placeringerne er gennemgået på mødet i maj 2024.
Der blev ligeledes fremvist layout til hvordan skiltene kommer til at se ud. De får samme udseende som vejskiltene i Middelfart by, dog i blå med hvid skrift. Det bliver samme blå farve som i byvåbnet.
Placering og layout fremgår af PowerPoint fra mødet, som er sendt ud sammen med referatet.
4. Tidsplan for de kommende arbejder
Foreløbig tidsplan for sidste del af anlægsarbejderne for projekt ”Marina For Alle”
Arbejder |
Periode |
Udbudsperiode |
Oktober – november 2024 |
Kontrahering/kontrakt indgås |
Medio november 2024 |
Opstart af anlægsarbejder |
December 2024 |
Stenkastning og sandopfyldning. Sundhuset kan efterfølgende påbegyndes. Det samme gælder Molehuset.
|
December 2024 – marts 2025 |
Aktivitetsbryggen (ekskl. om Sundhuset) Brodæk omkring Enghuse/Strandhuse prioriteres færdiggjort først |
Januar 2025 – maj 2025 |
Badebrygge |
Januar 2025 – maj/juni 2025 |
Havbaderne |
Januar 2025 – maj/juni 2025 |
Terrasser |
Januar – august 2025 |
Brodæk omkring Molehuset |
2 mdr. byggeperiode når entreprenøren kan komme til |
Brodæk omkring Sundhuset |
2,5 mdr. byggeperiode når entreprenøren kan komme til |
Det kan være tidsplanen flytter sig ca. 14 dage afhængig af, hvornår der kommer svar/tilladelse fra Kystdirektoratet.
Havbaderne skal flyttes midlertidigt i byggeperioden. Vi håber på en placering i Sildemarken november/december 2024 til april 2025.
Torben oplyser der er været drøftelser med Dykkerklubben om muligheden for at få adgang til omklædning og toilet i deres lokaler.
Når der har været udbud og der er underskrevet en kontrakt med den vindende entreprenør, laves der en detaljeret tidsplan for arbejderne.
OBS: GoSail skal have folk ud at sejle fra påske. Hvordan kan det løses i forhold til bro på ydersiden. Kan det løses med 2 pæle længere ude?
Kenneth foreslår der skiftes besætning ved Bro 8 i stedet.
Der kigges på en løsning når den endelige tidsplan laves sammen med entreprenøren. Adgang til kranen forsøges opretholdt (den lille servicekaj), men det kan være nødvendigt at lukke for adgang nogle dage i forbindelse med anlægsarbejderne. Dette vil blive varslet.
Havbaderne spørg om den lille pavillon der alligevel skal fjernes i forbindelse med byggeriet kan flyttes til Sildemarken til brug for omklædning.
Tømrer Lars Jeppesen har entreprisen med at fjerne det eksisterende dommerhus. Hvad hans planer for huset er, vides ikke.
5. Sundhuset
Det har tidligere været planen at Sundhuset skulle have lister på siderne og på taget. Arkitekterne er kommet med et nyt forslag der passer bedre ind sammen med de øvrige bygninger på marinaen med et sort udseende og uden liste.
Tegninger på forslaget til det nye udseende kan ses i den vedlagte PowerPoint.
Det nye forslag til Sundhuset har været drøftet i Teknisk Udvalg d. 16. september 2024.
Forslag til indretning af Sundhuset blev vist. Rummet til møder er lavet så der blandt andet kan afholdes byrådsmøde i rummet, men er også tænkt som mødelokaler for foreninger og undervisningslokale til skoleklasser.
Handicaptoilettet er planlagt til at få adgang udefra. Der er et ønske om et liggeleje i handicaptoilettet. Det gælder også for de 2 offentlige toiletter.
Der er ikke indtænkt toiletfaciliteter i Havbadernes hus, de skal derfor have adgang til de offentlige toiletter i Sundhuset.
Søren L. synes der er meget spildplads i huset ved f.eks. indgang og toiletter. Kan der tænkes adgang til depotrum fra samlingslokalet?
Søren L. spørg ligeledes ind til, om det er muligt at lave et lille kontor, der kan checkes ind ved i forbindelse sejlstævner. Det kan være depotet eller gangen der kan deles.
Husk at indtænke stikkontakter i alle rum.
Der var enighed om, at arkitekten kigger på udnyttelse af pladsen en gang mere og kommer med et forslag på baggrund af de ønsker og kommentarer der er kommet på mødet i dag. Det er vigtigt huset bliver så funktionelt som muligt.
6. Næste møde
På baggrund af drøftelserne om Sundhuset blev der aftalt et nyt møde i styregruppen tirsdag d. 3. december 2024 kl. 15.00 på rådhuset. Mødeaftale sendes ud via Outlook.
7. Evt.
Forvaltningen har været på tur til Juelsminde og se marina og naturlegeplads. En flot marina med meget liv og aktive erhvervsdrivende med åbne restauranter, is-huse og butikker.
På naturlegepladsen blev kigget på skater/løbehjulsanlæg og vi fik en orientering fra bestyrelsesmedlem i foreningen om forløbet omkring byggeri og entreprenøren der er brugt til at lave anlægget. En interessant dag.
I forbindelse med opstart af de forskellige anlægsarbejder vil der formentlig blive nogle markeringer på marinaen. Styregruppen vil som tidligere bliver inviteret til arrangementerne.
Søren L. spørg ind til om der er tænkt midlertidig brug af el, vand og kloak ind ved Sundhuset? Til brug i forbindelse med arrangementer.
Kan der laves et skab uden på Sundhuset med disse installationer? Kenneth oplyser der evt. skal laves en stander ved huset i stedet, da huset kommer til at ligge meget højt. Det undersøges i forbindelse med detailprojekteringen.
Kan den gamle brønd ved toiletbygningen på molen beholdes, som det fremover kan benyttes?
Søren T.: Synes det er farligt man kan cykle ind over legepladsen. Kan der gøres noget for, at cyklisterne bliver oppe på asfalten og kører den vej ud til molen?
Forvaltningen kigger på en løsning, så det bliver mere sikkert.
Torben: Er det afklaret hvordan ejerskabet skal være for broen ved havbaderne. Kommunen giver nogle penge til brugen, men hvem ejer den efterfølgende og hvem har ansvar for vedligehold og skader på broen?
Der skrives på en aftale for broen, som vil blive drøftet med havbaderne.
Torben havde spørgsmål til den kommunegaranti der er stillet af Middelfart Kommune. Henrik Louring fra Kultur/fritid snakker med økonomi og vender tilbage til Torben.
Søren L. spørg ind til hvad der sker hvis broerne løfter sig i forbindelse med højvande/storm. Chris oplyser det er bådejernes ansvar at sikre deres både – inden det bliver dårligt vejr.
Søren L. spørg ind til muligheden for at lave et areal til befæstelse, så telte kan fastgøres med pløkker. Forvaltningen undersøger hvilke krav der er til fastgørelse af telte til arrangementer ved kommunens byggesagsafdeling.
Forvaltningen kigger på løsninger, hvis krav til opstilling af telte kan opfyldes med fastgørelse med pløkker. Det drejer sig om telt af en størrelse på 6 x 21 m. Teltet er i 3m moduler. Det seneste der er brugt har været 6 x 15m i forbindelse med VM.
Torben spørg ind til hvad der kan være af forhindringer for at få lov til at have havbaderne midlertidigt i Sildemarken?
Forvaltningen tager en snak med byggesagsafdelingen om, hvordan de ser muligheder og hvad tidshorisonten for en tilladelse vil være. Der gives besked til Torben.
Anders rundede mødet af med at takke for et godt og konstruktivt møde. Referat udsendes til styregruppen og komme på marinaens hjemmeside.
Bilag: Præsentation fra mødet d. 17. september 2024 (PDF)