Dette site bruger cookies. Hvis du forsætter på sitet, så accepterer du dette. Hvis du ikke ønsker at acceptere cookies så tryk på følgende link. Accepter ikke cookies

Ulovlig bundmaling

Bundmaling

Brug af ulovlig bundmaling kan medføre store ekstraomkostninger når vanddybden bliver for lav, og havnen skal oprenses.

Når lystbådehavne fra tid til anden skal oprenses pga. for lav vanddybde udføres en række analyser for at fastslå forureningsniveauet i havnen. Dette er bestemmende for hvad der efterfølgende skal ske med det oprensede materiale. Normalt kan dette sejles til havns og dumpes (klappes). Hertil kræves en klaptilladelse, der udstedes af amterne (efter kommunalreformen overtager staten klapsagsbehandlingen).

Men der findes efterhånden mange eksempler på, at lystbådehavne ikke kan få tilladelse fordi slammet er for forurenet. Derfor er mange havne i dag nødt til bringe slammet på land og deponere det. Problemet er typisk et for højt indhold af stoffet TBT, som siden 1991 har været forbudt i bundmaling til lystbåde. TBT er særdeles miljøfarligt, hvorfor man nu på verdensplan er blevet enige om et totalforbud fra 2003, således, at erhvervsflåden pt. er ved at overgår til malinger af den type som har været anvendt på lystbåde siden 1991.

Læs mere om problemerne om ulovlig bundmaling her. 

Er du i tvivl om den bundmaling du har stående er lovlig, så er her nogle nemme retningslinier:
Alle bundmalinger der sælges til fritidsbåde skal overholde visse grænser for hvor meget kobber de må frigive til vandmiljøet. Alle kobberholdige bundmalinger solgt før 29. september 2003 på det danske marked lever ikke op til disse krav.

Hemples Bravo 76101 og 76101-12 er eksempler på ulovlige malinger, som kun er beregning til erhvervsfartøjer, idet de ikke overholder kobberfrigivelseskravene. Bøtten adskiller sig i øvrigt ved kun at have meget lidt tekst og er overvejende blank.

Såfremt man køber sin bundmaling i en normal bådudstyrsforretning, kan man dog regne med at kravene er overholdt. Det er forhandlerens ansvar kun at sælge lovlige produkter. Det er dog vigtigt, at malingen er beregnet til fritidsbåde. Står der f.eks. "Kun til erhvervsbrug" på bøtten eller i databladet er malingen ikke tilladt at anvende på fritidsfartøjer.

Den enkelte bådejer behøver derfor ikke, at bekymre sig om hvorvidt kravene er overholdt eller ej, når bundmalingen købes på normal vis og bøtten ser almindelig ud. Såfremt bøtten kun er blank (med meget lidt tekst) og/eller hvis bøtten er større en 2,5 liter bør man være på vagt, idet lystbådsmalinger ikke leveres i sådan emballage.

Det er endvidere vigtigt, at bundmalingen ikke købes på et værft eller i udlandet. Som situationen er i dag, er der ikke de samme regler for bundmaling i EU. Det betyder, at Danmark har strengere krav end f.eks. Tyskland. Malingen skal altså være købt i Danmark og have dansk tekst på etiketten.

Det skal du se efter
Opsummeret vil det sige, at lovlige malinger til lystfartøjer kan karakteriseres som følger:

  • Er købt i Danmark og har dansk etikette
  • Er købt efter 2003
  • Er købt i en almindelig bådudstyrsforretning
  • Er makimalt på 2,5 liter
  • Er i en bøtte, som ikke primært er blank med kun meget lidt tekst.

Ser man malinger / bøtter der ikke lever op til ovenstående hos andre brugere på havnenbør man tage kontakt til havnens personale som så vil tage affære.